Jeg ble medlem av facebook den 18. august 2008. Jeg har 496 venner og sjekker facebook opptil flere ganger om dagen. Jeg poster sjeldent statuser, bilder eller linker. Jeg kommenterer en gang i blant, men liker ofte innlegg og gratulerer alltid via facebook. Jeg tror facebook er en felles arena der du kan holde kontakten med nære og kjære, men også være oppdatert på hva bekjente gjør uten å selv ta initiativ til å spørre. Facebook er det nettstedet hvor du husker din tantes bursdag og hvor hytteturen planlegges. På facebook oppdaterer du alle, samtidig er dette plassen hvor du skryter over dagens bollebakst. Facebook brukes til å selvpromotere din egen ”kjøp og salg i Vest-Agder” gruppe. Facebook er det stedet hvor ”alle” er, til og med bedrifter, og det er her de lokker til seg kunder ved å tilby fine premier dersom du blir med på deres facebook-konkurranse.

Screenshot 2014-02-28 22.53.42

 Jeg tror så å si alle bedrifter befinner seg på facebook. Dersom de ønsker å nå de unge med sitt budskap er dette plassen å være, men ungdommen begynner å erstatte facebook. Artikler og undersøkelser viser til en nedgang av unge medlemmer på facebook. Det er spesielt to grunner som skiller seg ut mener jeg som er årsaken til dette. Den ene grunnen er at absolutt alle er å finne på facebook i dag. Ungdommen vil ha sin egen plass med sin målgruppe der de hverken trenger å være flaue over hva de poster, fordi foreldre skal se. Mamma er en av mine 496 venner, det er også mine tanter, onkler og morfar. Pappa er ikke medlem av facebook, men han holder seg oppdatert fordi om. Siden jeg er lagt til som favoritt av mamma, blir det sendt en e-post hver gang jeg poster et innlegg eller liker en gruppe. Gjett hvem som får disse e-postene? Joda, det er pappa. Jeg har et nært forhold til familien min, og har ingenting å skjule, men jeg skjønner veldig godt at dette ikke gjelder alle ungdommer.

 Den andre grunnen til at facebook mister unge medlemmer tror jeg er fordi bedrifter og virksomheter er litt for aktive. Reklamene, annonsene og konkurransene der alt du må gjøre er å bestille en prøvepakke blir sett på som spam og irriterer like mye som Farm Ville forespørslene. Ungdommen ønsker et attraktivt og nyskapende sted, og der aldersspennet ikke er så stort. Facebook er blitt kjedelig og drukner i et hav av reklame, familie og spam. Hva skjer så når facebook har mistet alle sine yngre medlemmer? Egentlig ingenting. Facebookbrukere forsvinner ikke, de flytter til et annet nettsamfunn. Dette har skjedd før og det vil skje igjen. MSN ble byttet ut til fordel for Nettby, og Nettby til fordel for Facebook. Instagram, Snap Chat, Twitter, Vine, Youtube, Tinder, blogg og mange flere nettsamfunn begynner å erstatte facebook. For at bedrifter og virksomheter skal nå ungdommen med sitt budskap og sitt tilbud, må de være på ungdommens plattform. Lenge har denne plattformen vært Facebook, men nå må de tenke på å etablere seg på blant annet mediene jeg har nevnt ovenfor. Mange har allerede gjort dette, men det er viktig at de er der i startfasen. For å nå de unge, må man tenke som de unge, og bruke de unge.

 Jeg liker Instagram veldig godt, og her følger jeg venner, familie, kjendiser og virksomheter. Forskjellen er at på Instagram velger jeg å følge dem, mens på facebook føler jeg meg forfulgt av bedrifter og deres skrik om oppmerksomhet. Jeg bestemmer selv hva som skal være i min Instagram feed, mens på facebook kommer det opp foreslåtte innlegg, og i sidemargen er det alltid reklame og annonser. Det er viktig for bedrifter å bli sett, det sies jo at all PR er god PR, men jeg er ikke alltid like enig.

 Facebook-feed Facebook-feed

Dette er eksempler på foreslåtte innlegg i min Facebook feed.

