Susan Jacobson har skrevet artikkelen New Media and Society som omhandler hvordan den amerikanske nettavisen nytimes.com bruker multimedia som virkemiddel i sin nyhetsformidling. Journalistikk ble født i en tid med print og blekk, men er nå blitt digital. Jacobson har forsket mye på multimediajournalistikk i The New York Times mellom 2000 og 2008. Det er ingen presis definisjon på dette utrykket siden det inngår i mange former og områder. Utrykket er heller ikke nytt, men innenfor denne sjangeren betyr multimedia at flere kontinuerlige medier, som for eksempel lyd eller video som formidles over et felles medium. Jacobsen skriver at en video går under multimedia-kategorien, men et stillbildet som medfølger en skriftlig tekst ikke gjør det. I ”New Media and Society” tar Jacobson for seg fire hovedspørsmål i forhold til multimedia:

  1. Hva er de fortellertekniske kjennetegnene for multimedia?
  2. Finnes det elementer av digitale spill eller andre interaktive presentasjoner i format som hypertekst-lenker, i hvilken grad? Øker disse formatene over tid?
  3. I hvilken grad, er lesernes tilbakemeldinger på nettavisen en del av presentasjonen?
  4. Hva er forholdet mellom online multimedia og materiell trykket i papirutgaven av The New York Times?

Jeg har tilbragt mye tid på dagbladet.no i det siste, mye grunnet denne bloggoppgaven. Jeg har snakket om multimedia, og nå skal jeg vise til multimedia-eksempler på denne nettavisen.

I disse OL dager er det mye nett-tv ute og går. Selv om det kun er TV2 som har tv-rettighetene til tidenes dyreste OL har du mange OL-studioer å velge mellom, deriblant Dagbladet sitt eget OL-studio. Dagbladet har også sin egen ”Sotsji 2014” knapp, og her finner man kategorier som studio, video, program og medaljeoversikt. Under disse kategoriene finner grafer, som også er et multimedia.

Screenshot 2014-03-04 12.48.20

(Skjermdump fra dagbladet.no)

Tidligere nevnte jeg at stillbilder med tekst ikke regnes som multimedia, men det gjør bildefremvisning. Det er ikke mange av disse på dagbladet, men leter man under ”mote” kategorien finner man innlegg som har mange bilder fra for eksempler catwalken, da er bildeslideshow gunstig å bruke.

Image(Skjermdump fra dagbladet.no)

Dagbladet er veldig flinke til å lenke til relevante artikler og andre saker. Det er mulig å dele så å si hver eneste sak på sosiale medier. Dette passer bra siden Jacobson konkluderte med at bruken av sosiale medier en økende trend, og at nyhetsproduksjonen i stor grad benytter seg av hypertekst. Et annet verktøy på Dagbladet er muligheten til å kommentere. Det er kun mulig å kommentere enkelte saker via brukerkonto på sosiale medier, eller ved fult navn, men mange synes kommentarfeltet burde fjernes, spesielt på grunn av usaklighet og sjikanering. Her kan du lese om en estlandsk nettavis som fikk bot fordi de ikke slettet støtende kommentarer.

En annen påstand i artikkelen var at nettavisene ikke utnyttet multimedia til sitt fulle. Utrolig mye har skjedd siden 2008, nettavisene har endret seg masse på seks år. Siden 2008 er det blitt veldig vanlig med nettbrett og smarttelefoner. Før ble nyhetssakene reprodusert fra avis og tv til web, nå er det nye trender, og et marked som konstant er i endring og på leting etter ”det nye”. Multimedia begynner til og med å bli et gammelt begrep.

Advertisements