Nyhetsredaksjoner, journalister, fotografer og videojournalister jobber veldig hardt for å fange oppmerksomheten til Ola Nordmann når han surfer internettet. Dette gjelder også selvfølgelig papiraviser og magasiner. Men jeg tror det er enda vanskeligere på nett enn papir. Dersom forsiden til VG eller Bolignytt fanger din oppmerksomhet og du blir nysgjerrig nok til å kjøpe produktet, skal det mye til før du kaster det (i hvert fall for meg). Men på nettet klikker du deg bare til en annen nettside dersom den første ikke falt i smak. Førsteintrykket er svært viktig, og ikke minst innholdet og multimedia elementene. Det stilles utrolig høye krav til nyhetsredaksjoner om kvalitet og kvantitet, og mediegiganten CNN har utviklet iReport som skal hjelpe til.

Lindsay Palmer har skrevet artikkelen ”iReporting” an Uprising: CNN and Citizen Journalism in Network Culture, og her tar hun for seg blant annet fordeler og ulemper ved iReport. Denne tjenesten går ut på at Cable News Network oppfordrer folk fra hele verden til å sende bidrag i form av bilder og videoer av ”breaking news”.  Bidragene fra medlemmene av iReport er hverken redigerte, fakta-sjekket eller undersøkt. Fordelene med denne tjenesten er at CNN får hjelp i form av øyner og ører. Innsenderne får ikke betalt for deres bidrag, men de får sine ”15 minutes of fame” dersom deres bidrag blir publisert. I Norge har vi ikke slike tjenester (enda), men mannen på gata har også mulighet til å bidra i nyhetsbildet. Nyhetsselskaper har tipstelefon, hvor du kan ringe eller sende inn tips til en nyhetssak. Ved store nyhetssaker der lite informasjon er oppgitt står det ofte under linka til nyhetssaken: Vet du mer om dette? Tips oss. Send inn bilder og videoer her.  

Image(Skjermdump, TV2)

Det er ikke alltid du går til dem med nyheter, noen ganger kommer de til deg. For noen år siden ble jeg oppring på jobb av en avis som lurte på om jeg kunne løpe bort til et hus som sto i full brann i nærheten av arbeidsstedet mitt. Jeg skulle få betalt om jeg tok bilder av det brennende huset. Journalister har ikke mulighet eller kapasitet til å nå ut til alle ulykkessteder og er avhengige av bidrag fra mennesker som er på rett sted til rett tid. Dette har CNN tjent mye på, men det er ikke bare positivt å få tilsendt material som legges ut på riksdekkende medier av borgerjournalister. Siden ingen av bidragsyterne får betalt for jobben, var et av motargumentene til Palmer at dette ble sett på som utnyttelse. Og fordi ingen av de innsendte bidragene blir fakta-sjekket eller undersøkt, blir også kravet om sannhet, troverdighet, etikk og kildebruk reist.  

Som nevnt i begynnelsen av blogginnlegget kreves det mye av nyhetsredaksjonene, ikke bare kvalitet og kvantitet, men også variasjon. Det er delte meninger om blogging kan gå under kategorien journalistikk. Ifølge Paul Bradshaw, skribenten av denne artikkelen gir blogging en ekstra plass til å invitere folk inn i journalistikken og den gir muligheter for dem til å bidra med ytterligere informasjon og forslag. Er det en ting jeg har lært av dette kurset, så er det at det ikke kun finnes rosablogger, men også svært reflekterte blogger som tar for seg spennende temaer, og som kan skape debatt. Nyhetsredaksjoner kan for eksempel bruke blogger til å utnytte nettmediets potensial best mulig.

ImageSkjermdump fra vg.no

Advertisements