O du store og fantastiske World Wide Web. Først må jeg vell gratulere deg med vell-overstått 25-årsdag, også må jeg få takke mannen bak de tre store dobbeltveene, Tim Berners-Lee. Du arkiverte inn et forslag for tjuefem år siden, og jeg er veldig glad for at sjefen din lot deg jobbe med dette prosjektet ved siden av jobben, for det du har klart å oppnå er utenkelig å leve uten for folk flest i dag. Jeg husker da familien Mikalsen fikk internettforbindelse i heimen. På loftet sto en svært datamaskin, som jeg spilte Lek og Lær med Labbe Langøre og Josefine, også kunne jeg chatte og sende e-post til kusinen min. Telefonforbindelsen ble frakoblet da internettet var i bruk, og jeg husker veldig godt den karakteristiske lyden som medfulgte da nettet koblet opp. Alt dette kan vi takke Berners-Lee for, og i anledning webbens jubileum er det blitt laget en film, og her stiller blant annet Mr.WWW tre spørsmål:

  • Hvordan kan vi gjøre nettet virkelig tilgjengelig for alle?
  • Hvordan kan vi sikre nettet slik at vår personlige informasjon blir sikret?
  • Hvordan forbedre nettes nyttighet i forhold til utdanning, underholdning, handel og sosiale interaksjoner?

Gjennom hele 2014 skal organisasjonene World Wide Web Consortium og World Wide Web Foundation organisere aktiviteter for å få svar på disse spørsmålene. Men et enda større spørsmål blir reist i denne videoen som jeg tror kommer til å skape mye snakk, og det er at tilgang til internett bør være en menneskerett. Jeg synes dette er et bra og ambisiøst mål, men personlig mener jeg vi har viktigere mål og prioriteringer som burde gjennomføres først, som for eksempel menneskenes primærbehov og FNs tusenårsmål.

Beboerne i industrilandene ville slitt utrolig mye dersom internettet plutselig forsvant en dag. Prøv å forestill deg hvordan Facebook og Twitter ville sett ut når internettet kom tilbake igjen. Verden hadde nok gått under for flesteparten, men dette tror jeg ikke er tilfellet for innbyggere av den tredje verden, fordi mange av disse menneskene har ikke tilgang til internett og datamaskiner i utgangspunktet. De trenger først og fremst rent vann, mat, tak over hodet, medisiner, sykehustilgang og skolegang. Internettilgang for alle burde være et senere krav og mål. Dette synes jeg er den mest fornuftige prioriteringen, men det finnes mange organisasjoner som alle jobber for ulike, men viktige formål.

Jeg tror webben har mange viktige utfordringer framfor seg de kommende årene, for eksempel personvern, sikkerhet, kriminalitet på nettet og debatten rundt ”net neutrality”. Net-nøytralitet er et ”åpent internett” og betyr at du kan bruke din internettforbindelse til å gjøre hva du måtte ønske gratis. Det motsatte er ”lukket internett” som betyr at selskaper kan begrense hva du ser over en internettforbindelse og ta betalt for det. Det har vært omfattende debatter om hvorvidt nett-nøytralitet bør bli pålagt ved lov.

Men den største utfordringen webben overstår i årene som kommer mener jeg derimot er nettmobbing. Denne formen for mobbing kan forekomme til alle døgnets tider, og det er vanskelig for lærere og voksne å oppdage. Den vanligste formen for nettmobbing er å få tilsendt stygge eller sårende meldinger, og ofte blir disse lagt ut på sosiale nettsamfunn. Andre måter for nettmobbing er å sette personer i dårlig lys. Utestengelse i form av at ingen ”liker” bilder eller statusoppdatering kan også føre til at barn føler seg mobbet. ”Den vanligste formen for nettmobbing foregår på sosiale nettsamfunn som Facebook og Instagram, eller på spillsteder med en chattefunksjon.” (Kilde Redd Barna)

Helt på tampen har jeg lyst til å reklamere for et utrolig bra initiativ i regi av Unicef. Deres nyeste kampanje tap.unicefusa, synes jeg er veldig flott og jeg ønsker å spre budskapet på bloggen samt utfordre andre til å bidra. Jeg har snakket litt om primærbehov til menneske, og vann er et livsviktig behov. Unicef utfordrer deg til å la mobilen din ligge helt stille i 10 minutter. For hvert tiende minutt du lar mobilen ligge, vil sjenerøse givere finansiere en dag med rent vann til et barn i nød. Jo lengre du lar mobilen ligge, desto flere dager med rent vann blir finansiert og jo flere kan du være med å redde. Det eneste negative jeg kan komme med, er at mobilen blir slukt for batteri #ilandsproblemer

Image

 Mitt første bidrag, hvor lenge klarer du å la mobilen ligge?

