Jeg referer ikke til Karpe Diem, men til da jeg var liten, og jeg sverget med kors på halsen at ikke jukset da jeg telte til 100 under «gjemsel”. Internettet er utrolig stort, og oss brukere får daglig tilgang til store mengder informasjon og kunnskap. Alle kan publisere på nettet, enten det er tekst, bilde eller video. Kildekritikk gjelder ikke bare i aviser, bøker, radio og på TV, men også på Internett, og det er svært viktig å være kildekritisk akkurat her. Det finnes ingen måte å vite om all denne informasjonen er korrekt, men det finnes tips og forslag som du kan bruke når du vurderer informasjonen eller nettsiden.

– Hvem står bak informasjonen? Hvem har skrevet dokumentet og hvem er ansvarlig for nettstedet?

– Når er informasjonen datert? Står det oppgitt når teksten er publisert, og sist oppdatert?

– Hvordan ser nettsiden ut? Ser nettsiden profesjonell ut? Se etter staving, grammatikk, reklame og dårlige bilder.

– Dobbeltsjekk informasjonen med andre nettsider.

Jeg synes selv det er vanskelig å være kildekritisk, og spesielt på sosiale nettsamfunn som Facebook. Jeg er ikke den mest aktive brukeren, men enkelte av mine facebook-venner er derimot, og har stor aktivitetslogg noe som dukker opp i min Facebook-feed. Det som dominerer på facebook for tiden, er ”hopp-i-havet” trenden, noe jeg frykter jeg blir utfordret til i den nærmeste framtiden. Men blant alle videoene av folk som hopper i havet, finner jeg bilder som spesifikt ber om likes. Jeg snakker om innlegg av kreftsyke barn som vil ønsker 1 million likes som applaus fordi de bekjempet kreften, jeg snakker om barn med Downs syndrom som vil ha likes som bekreftelse på at de også er vakre, og jeg snakker om livstruende dyr som sårt trenger hjelp i form av donasjon til en operasjon. Det kan godt være at slike innlegg er sanne og kommer fra privatpersoner som bare mener vell, men etter at jeg leste artikkelen Tenk deg om før du trykker «liker”, er jeg derimot i tvil.

Screenshot 2014-05-03 11.05.05

 (Skjermdump, Facebook)

Dette er en artikkel som er publisert i Aftenposten, en kilde jeg finner troverdig, og det jeg leser her er urovekkende. Her står det blant annet hva en ”like” på Facebook betyr. Jeg trodde det ikke hadde så stor betydning om jeg trykket på tommel-opp knappen, men sannheten er at verdien til siden økes desto flere likes den har, og slik tjener firmaer penger eller skaffer annonsører på. Det er ofte ikke privatpersoner som står bak publiseringen av de følelsesvekkende bildene, men profesjonelle selskaper som tjener på publiseringen. 

En klassisk journalist forholder seg kildekritisk, og oppsøker kilden til et rykte eller informasjon før saken publiiseres. Jeg tror ikke folk helt vet hvor farlig det faktisk kan være å like eller dele et Facebook-innlegg, de tar nok en hver fisk for god fisk. Mitt råd til deg som leser dette innlegget, er å forholde deg kritisk til innlegg, spesielt på sosiale medier som ber deg like eller dele. Let etter kilden og spør deg selv om dette høres realistisk og sant ut. Kanskje slemt sagt, men ikke stol på vennene dine, jeg tviler på at de vet verdien og omfanget av liker eller deler knappen. Ved å dele et bilde av savnede barn, kan det hende du faktisk hjelper en voldelig far med å finne kona og barna som flykter fra mishandling, eller du kan hjelpe organisasjoner og bedrifter med å tjene penger på uetisk vis. I slike tilfeller hjelper det fint lite å si at du ikke visste, kors på halsen, ti kniver i hjerte, mor og far i døden, når mannen du delte bildet av som ble anklaget for å være pedofil, er uskyldig, og framtiden hans med tanke på jobb ser ganske mørk ut.

 

Kilder:
http://www.medietilsynet.no/Tema/Barn-og-unge/Kildekritikk/
http://www.forskning.no/artikler/2014/mars/384641
http://www.aftenposten.no/nyheter/Tenk-deg-om-for-du-trykker-Liker-7103314.html#.U2SrhtzpYWd

 

 

