Denne refleksjonsbloggen ble opprettet i januar som en del av faget Digital Formidling, og jeg skriver nå mitt siste innlegg. Denne gangen har jeg fått i oppgave å skrive litt om hvor jeg står i forhold til mitt første bloginnlegg. I ”Et fjerde forsøk på min bloggkarriere” skrev jeg blant annet at jeg var både nysgjerrig, motivert og gledet meg til å starte dette kurset. Det å skrive denne bloggen har vært både positivt og negativt. Jeg liker veldig godt denne eksamensformen og jeg har lært utrolig mye. Majoriteten av oppgavene jeg har blitt tildelt av faglærer har vært interessante og læringsrike. Bloggen ble til tider et tiltak og jeg lå litt på etterskudd med de ukentlige innleggene. Det å kommentere andre blogger, og selv motta kommentarer motiverte meg og jeg har funnet inspirasjon i medstudentenes blogginnlegg. Det har også vært betryggende å kunne lese disse bloggene, og vite at jeg ikke var helt på bærtur. Jeg savner tilbakemelding fra faglærer, og har aldri visst hvordan jeg ligger ann, noe som er skummelt. Jeg skulle også ønske jeg kunne skrive lengre innlegg og gjerne gå enda mer i dybden.

Noen av målene jeg satt meg var å bli bedre kjent med blogg som en nettarena og det føler jeg at jeg har oppnådd. Før dette kurset hadde jeg mest kjennskap til temablogger som mote, mat og interiør, men jeg har lært at blogger absolutt ikke trenger å være rosa. Et annet mål jeg satte meg var å beherske WordPress og det har jeg klart til en viss grad, det er et hav av innstillinger du kan bruke, og jeg blir overveldet og satser heller på det enkle og elegante. Jeg har tenkt mye på opphavsretten til bilder og gjesteforelesningen vi hadde med Siv Holt tidligere i vår kunne jeg ikke vært foruten. Dette var en aha opplevelse. Hun hadde fokus på hvor store konsekvensene kan bli hvis en bryter opphavsretten.

Teamene og problemstillingene jeg har jobbet med i løpet av semesteret synes jeg har vært svært interessante og læringsrike. Noen oppgaver har jeg likt bedre enn andre, og jeg trivdes spesielt godt med innleggene om Facebooks dalende popularitet, kildekritikk og gamification. Disse temaene er noe jeg godt kunne tenke meg å jobbe videre med i form av bacheloroppgaven jeg skal skrive til høsten. Jeg leser også nyheter på en annerledes måte og dette kom spesielt frem etter ”de banale nyhetene” innlegget, der nyheter ofte begynner med ord som denne, dette, derfor, slik og her.

Nå som alt er sagt og gjort gjenstår det bare å takke for meg! Jeg vil gjerne takke alle som har vært innom og lest bloggen, og for alle som har kommentert. Det har jeg satt stor pris på. Jeg er utrolig spent på hva sensor mener om bloggen, men uavhengig av karakter og vurdering, er jeg fornøyd med arbeidet mitt. Jeg skrev i det første innlegget at jeg ønsker å jobbe med mediefag, og gjerne nettbaserte, og etter denne opplevelsen er jeg enda mer positiv og føler jeg har fått mer kjøtt på beina. Jeg har fått et enda bedre innblikk i medieverden og det fortsetter å fascinere meg. Kanskje jeg oppretter en femte blogg en gang i fremtiden, tiden vil vise! Igjen, takk for meg!

